פסיכולוגיה רפואית

מהי פסיכולוגיה רפואית?

פסיכולוגיה רפואית היא התמחות מחקרית-קלינית בפסיכולוגיה, שמושתתת על המודל הביו-פסיכו-סוציאלי. הפסיכולוגיה הרפואית מדגישה את יחסי הגומלין בין משתנים פיזיולוגיים, מנטליים, רגשיים, התנהגותיים וסוציו-תרבותיים, והשפעתם על מצבי בריאות וחולי ועל ההתמודדות עימם.

ההכשרה בפסיכולוגיה רפואית מאפשרת אבחון, ייעוץ וטיפול פסיכולוגי מותאם לאנשים שמתמודדים עם סטרס, מחלות אקוטיות/כרוניות/סופניות, כאב, סימפטומים גופניים שאין להם הסבר רפואי ושינויים במצב רוח ובעוררות הנלווים להם. כל זאת, בהתבסס על מחקר והבנה של קשרי גוף-נפש-רוח.

בפסיכולוגיה רפואית יש התייחסות רבה למניעת תחלואה ושיפור איכות החיים של המטופל באמצעות העלאת מוטיבציה ליצירת שינוי, עבודה על דפוסי חשיבה-רגש-התנהגות, הקניית טכניקות פסיכו-פיזיולוגיות לתרגול, התייחסות לקונפליקטים תוך-אישיים ובין-אישיים שמצמצמים את הבחירה של האדם בחייו, הבנת סיפורו האישי תוך איתור משאביו וחסמיו ותוך ניסיון לסייע לו להתחבר ולחבר את משמעות חייו.

קהל היעד לטיפול בפסיכולוגיה הרפואית

  • מטופלים שמתמודדים עם מחלות אקוטיות וכרוניות ופציעות, וחווים התלבטויות, שינויים במצב רוח ובעוררות (דיכאון, חרדה) או קשיים חברתיים ומשפחתיים.
  • מטופלים שמתמודדים עם קשיים רגשיים לנוכח אבחנת מחלה חדשה.
  • מטופלים שסובלים ממצוקה לנוכח התמודדות עם מחלות פסיכו-סומטיות או סימפטומים גופניים שונים (עם או בלי ממצא רפואי).
  • מטופלים שמתמודדים עם חרדת בריאות, או עיסוק יתר בגופניות שלהם.
  • מטופלים שחווים סטרס רב בחייהם או סובלים מכאב, ורוצים ללמוד להתמודד עימם אחרת כדי לשפר את איכות חייהם ורווחתם.
  • מטופלים שמתמודדים עם חולי, אובדן ומוות של אנשים הקרובים להם.
  • מטופלים שרוצים לעבור הכנה פסיכולוגית לפני פרוצדורות רפואיות.
  • מטופלים המתמודדים עם סוגיות קיומיות,  סופיות החיים ומחלות סופניות.
  • מטפלים וצוותים רפואיים ופארה-רפואיים שמתמודדים עם מתח ושחיקה מקצועית.

מהי פסיכולוגיה רפואית עבורי?

ההתעניינות שלי בפסיכולוגיה רפואית החלה בעקבות רצוני לתת דגש לגוף בתוך טיפול נפשי. במהלך הכשרתי גיליתי כי כל סבל אנושי מגולם בגוף, עם או בלי ממצא רפואי. הקשר בין גוף-נפש-רוח נותר מרתק בעיני, ואני ממשיכה ללמוד אודותיו דרך הטיפול ובהשתלמויות שונות.

האם פסיכולוגיה רפואית יכולה להיות מותאמת לאמני-במה?

בהחלט. פסיכולוגיה רפואית היא תחום ידע קליני ומחקרי עם מגוון התערבויות וטכניקות שיכולות מאוד להתאים לאמני-במה המתמודדים עם היבטים פסיכולוגיים סביב אתגרי הגוף והביצוע שמזמן להם עיסוקם. מוזמנים לקרוא בהרחבה למה אמני-במה