'פינוי מרחב' ולא רק בפסח!

דמיינו שאתם חוזרים מהעבודה ונכנסים הביתה. מיד אתם מבחינים בערימות כלים מלוכלכים בכיור, שיירי מזון על השולחן, ניירות בפינת העבודה, ובגדים זרוקים על הרצפה. יש טללי אבק בכל פינה, וריח לא נעים של אוכל מקולקל מעורבב עם טחב. מה ההרגשה של להיכנס לבית כזה? לרובנו תהיה תחושה מדוכדכת ולא נעימה, ונתקשה להתחיל לסדר ולנקות. קשה לחוש נעים כשיש כזה בלגאן מסביבנו. דבר דומה קורה כשהבלגאן בתוכנו- כשיש לנו ערימות של מחשבות שמדאיגות אותנו, מועקות, ואמירות ביקורתיות על עצמנו. אז מאיפה מתחילים לסדר מבפנים?

ג'נדלין (1996) פסיכולוג ופילוסוף אמריקאי שגילה את תהליך ההתמקדות והבנה אותו בשיטתיות, מתייחס ל"פינוי מרחב" (Clearing a space) כתנועה הראשונה הנחוצה כדי לבסס קשר עם עצמנו. בפינוי מרחב המטופל מתבקש לשים לב לגופו ומה מפריע לו לתחושה טובה. הוא מתבקש לשים כל קושי שעולה מחוצה לו באמצעות הדמיון בדרך המתאימה לו ובמרחק הנכון עבורו.

לרוב, לפי ג'נדלין עולות 5-6 בעיות שמטרידות אותנו, ולאחר התייחסות אליהן דרך פעולת פינוי המרחב, נוטה לעלות "תחושת רקע" (Background feeling)- תחושה עמומה שתמיד נמצאת שם, וצובעת את חווית הקיום שלנו. פינוי של תחושת רקע יכולה לאפשר תחושה מורגשת של המרחב העצום שבתוכנו. המטרה של פינוי מרחב אינה העלמת הקשיים והתעלמות מהם, אלא ביסוס קשר עם הבעיות שלנו, מבלי הזדהות-יתר עימן. כשאנחנו לא "אנדרטה" לבעיות שלנו, אנחנו נינוחים יותר, מרחב המחיה הפנימי שלנו (ושולחן העבודה) אופטימלי , ונוכל לתת התייחסות לבעיות שלנו באופן יעיל יותר.

מעבר להיותו התנועה הראשונה בהתמקדות, הוצע כי ניתן להיעזר ב"פינוי מרחב" כהתערבות להפחתת מתח, לקבלת החלטות רפואיות, לשיפור איכות חיים בעת התמודדות עם מחלה ועוד (Klagsbrun, 2012).

יש דרכים מגוונות לעשות "פינוי מרחב". אפשר לדמיין שמכניסים את כל הקשיים לתיק על הגב, לחוש את המעמסה שלו, ואז להוריד אותו בדמיון מהגב, ולראות מה ההרגשה של ההקלה. אפשר לעשות רשימה מנטלית של כל מה שמטריד, ולסמן וי ליד כל אחד ולראות מה ההרגשה כשבעיות נפתרו. אפשר לדמיין שאנו נמצאים במקום שאנחנו מאוד אוהבים, ולשים לב מה עומד ביננו לבין ההרגשה שיש לנו כשאנחנו שם.

ג'נדלין מאמין כי כל הרגשה רעה מגלמת בתוכה את ידיעת הטוב. הוא ממשיל זאת לכך כשאנחנו רואים תמונה עקומה, יש לנו הבנה לגבי מהו הישר. זו ידיעה פנימית טבעית. לדעתו, אימוץ של עמדה ידידותית כלפי הבעיות שלנו וכלפי עצמנו, תאפשר לנו לגלות את מה שההרגשות הרעות שלנו מנסות לומר לנו, ובכך להתקדם לעבר קיום מדויק יותר.

אז לא חייבים לחכות לפסח כדי לעשות סדר פנימי. מספיק חמש דקות כל יום של פינוי מרחב!

==

ג'נדלין, י (1996). התמקדות. הוצאת מרקם.

Katonah, D.G (2012). RESEARCH ON CLEARING A SPACE. • The Folio, pp 138-154