למה אמני-במה?

 

אז למה באמת אמני-במה?

כי אמני-במה, הם אמנים מבצעים, שמופיעים מול קהל. הופעתם היא תוצר האמנות, ואילו גופם הוא כלי עבודה וביטוי . הם עושים שימוש בקול, בקורדינציית יד-עין, בנשימה, בזיכרון, בגמישות, בתנועה, בהבעה רגשית ועוד.

ניכר כי להיות אמן-במה זה להתמודד עם פרדוקסים. עליהם להפיק את המירב מגופם, ויחד עם זאת, עליהם לשמור על תפקודם וחיוניותם. עליהם להתאמן שעות ארוכות, ועם זאת, עליהם לזכור שגופם אינו רק אובייקט שהם מפיקים ממנו תועלת, אלא גם חלק מהם ומזהותם. עליהם להתחרות עם חבריהם על תפקידים, ולשמור על ערך עצמי כשלא מתקבלים. עלינם להתמודד עם לא מעט מתחים, ובמקביל לדאוג לסגנון חיים מזין ומיטיב.

התמודדות עם כל הפרדוקסים האלה לצד רף ביצוע גבוה ואתגור תמידי של היכולות הגופניות עלולים להקשות על אמני-במה להיות במיטבם מבחינה רגשית, קוגניטיבית וגופנית, ובכך לפגום בסיכויים לממש את הפוטנציאל האישי והמקצועי שלהם.

ותוסיפו לכל זה- התמודדות עם מחלות, פציעות, הזדקנות, חרדות, דיכאונות וקשיים רגשיים נוספים.

כאן עולה הפסיכולוגיה הרפואית לאור הזרקורים! פסיכולוגיה רפואית היא תחום ידע מחקרי וקליני שמרכז ומפתח כלים ייחודיים ומגוון התערבויות להתמודדות עם היבטים פסיכולוגיים בהתמודדות עם אתגרים גופניים ומצבים רפואיים.

כיצד הפסיכולוגיה הרפואית יכולה להיות יישומית לעבודה עם אמני-במה?

  • התמודדות עם פציעות לנוכח השימוש התכוף בגוף ככלי עבודה.
  • התמודדות עם סימפטומים גופניים הקשורים לביצוע הגופני.
  • התמודדות עם מחלות רקע והשפעתן על התפקוד והחוויה כאמן-במה.
  • התמודדות עם התבגרות, הזדקנות ושינוי ביכולות הגופניות.
  • כינון יחסים מיטיבים עם הגוף לא רק כאובייקט אלא כחלק מהעצמי.
  • עבודה על דימוי גוף.
  • קידום טיפול עצמי.
  • התמודדות עם חרדת קהל וחרדת ביצוע.
  • הגמשת חשיבה נוקשה וביקורתיות.
  • עידוד חשיפה עצמית ויכולת היעזרות בסביבה ובקבוצת השווים כמשאב.
  • הקניית כלים להתמודדות עם מתח והפחתת שימוש בחומרים משככים.
  • קידום בריאות אמני-במה בקרב תלמידים ומורים לאמנויות הבמה.